Ouders // NAFT traject


Verantwoordelijke:
Dorien Bogaert

Gendarmerie (2e verdiep)
Denderstraat 22
9300 Aalst
T: 053 61 55 86
E: dekaai@ruyskensveld.be





Dagstructuur:
Maandag: 9u00-16u00
Dinsdag: 9u00-16u00
Woensdag: 9u00-12u30
Donderdag: 9u00-16u00
Vrijdag: 9u00-12u30

Jongeren kunnen bij ons terecht voor een NAFT. NAFT staat voor naadloos flexibel traject. Dit wordt ingelast wanneer het op school even niet goed loopt. De jongere komt voor een periode naar De Kaai waar hij/zij de tijd kan nemen om op adem te komen en na te denken hoe het op school anders kan. Het is geen schorsing of straf, zeker niet, eerder een kans. Tijdens dit traject proberen we samen met de jongere te zoeken naar een manier waarop schoolgaan terug aangenamer kan worden. Het is een uitgelezen kans om een negatieve periode af te sluiten en een nieuwe start te maken.

Eerste stap
Als een jongere wordt uitgenodigd in De Kaai, is het eerste werk dat moet gebeuren het invullen van het aanmeldingsformulier (een blad met enkele verkennende vragen). De jongere, diens ouders, de school en het CLB vullen hierop elk hun deeltje in.  Het CLB zorgt ervoor dat dit formulier ingevuld aan ons wordt bezorgd.

En dan...
Dan wordt een datum vastgelegd voor een kennismakingsgesprek in De Kaai. De jongere komt dan samen met zijn ouders tot bij ons, ook iemand van school en CLB zijn van de partij. Als er nog mensen zijn die belangrijk zijn, dan kunnen zij ook mee komen. We zitten samen rond tafel om ieders verhaal te beluisteren en kijken wat we kunnen betekenen.

En dan gaan we samen aan de slag. 
De jongeren komen bij ons vier weken, waarvan de eerste week – de inleefweek- voltijds.

In de inleefweek krijgt de jongere eerst de tijd om ons en de groepsgenoten te leren kennen. We leren elkaar kennen door samen bezig te zijn in onze ateliers (hout-, verf-, kookatelier…), gesprekken te voeren en interactieve momenten met de hele groep te beleven.

De daaropvolgende drie weken zal de jongere nog steeds aan de slag gaan in de ateliers. Maar wordt ook een IB (individueel begeleider) toegewezen aan elke jongere. Dit is iemand van ons team die samen met de jongere zal uitzoeken wat zou moeten veranderen om het schoolgaan aangenamer te maken en hoe dit kan aangepakt worden. 

Naast al het werken en babbelen is er ook nog tijd voor schooltaken - als de school dit verwacht - dit om achterstand wat de lessen betreft te vermijden. Als jongeren problemen hebben bij het studeren, dan kunnen we hier ook samen uitzoeken hoe we hierbij kunnen ondersteunen.

Tijdens het NAFT-traject worden ook momenten gepland waarop de jongere terug naar school kan gaan, dit kan een halve of een volledige dag zijn. Hier kunnen we al eens kijken of het al anders en/of beter loopt op school. Het aantal terugkeermomenten wordt samen met de jongere en de school besproken. Dit hangt van verschillende factoren af die in overweging worden genomen.

Bijna laatste stap
Het traject eindigt met een rondetafelgesprek. Alle mensen die er bij waren op het kennismakingsgesprek komen terug samen om nog eens samen rond tafel te zitten. Zo’n rondetafelgesprek ziet er voor elke jongere anders uit. Wat wordt gezegd en welke voorstellen gedaan worden, hangt af van de jongere en wat die zelf ziet zitten. De bedoeling is in ieder geval dat we het gesprek eindigen met een plan waar iedereen samen mee aan de slag wil gaan.

Laatste stap
Dan is het aan de jongere zelf, die gaat terug voltijds naar school, klaar voor de nieuwe start. We volgen nog even op vanop afstand: we bellen elkaar nog zeker de eerste maand en komen ook nog eens samen voor een nazorggesprek nadat de leerling enkele weken de lessen hervat heeft.